Oldal kiválasztása

Szórakozás, mint információforrás

2017. április 04.


Az ma már nem újdonság, hogy az emberek – főleg az Y és Z generáció – sokszor nem a híroldalakról tájékozódnak. A közösségi média felületei kezdik átvenni a hírforrás szerepét, immár tudatosan is erre formálják rendszereiket. De van egy csatorna, amiről nem sok szó esik, pedig legalább ennyire fontos. Nem szabad lebecsülnünk a humoroldalak hírterjesztő hatását – és elérését.

Az olyan site-ok, mint a 9gag, a Reddit, vagy a 4chan mind szórakoztatás céljára jöttek létre. A felhasználók eredetileg humoros képeket, videókat töltöttek fel, és jót kacagtak a nemzetiségeken átívelő vicceken. Ám ezek az oldalak ma már napi sokmilliós oldalletöltést érnek el, és valódi tényezővé váltak. Többek között a mém fogalmának megszületését is nekik köszönhetjük.

A viccoldalak napjainkban egyfajta közösségi oldalként funkcionálnak. A közvetlen kommunikáció szempontjából a ’90-es, illetve kétezres évek internetes fórumait idézik. De ennél sokkal jelentősebb szerepük is van. A felhasználóik ugyanis azonnal posztolnak a világban történt eseményekről. Legyen az egy terrortámadás, az amerikai elnök egy kijelentése, vagy éppen egy nemzetközi futballmeccs eredménye. A hagyományos social media-hoz képest az a nagy különbség, hogy itt egy posztnak – ha például a 9gag-et nézzük – bizonyos számú kedvelést kell begyűjtenie, mielőtt tényleg nagy közönséghez jut el. Tehát sok ember szűrőjén kell keresztül menjen, hogy „érdemessé váljon” a közérdeklődésre.

Ennek ellenére a legfontosabb nemzetközi történések mindig megjelennek. Hozzászólásokból, posztokból az derül ki, hogy sokan itt találkoznak először hírértékű eseményekkel. Vagyis szórakozás közben kapnak olyan információkat, impulzusokat, amelyek további tájékozódásra késztetik őket. Ez pedig merőben megváltoztatja a hírfogyasztási szokásokat. A híroldalak másodlagos állomássá válnak, a viccoldalak hitelessége pedig nő egy-egy ilyen eset után.

Éppen ezért nem szabad figyelmen kívül hagynunk ezeket a felületeket, mint kommunikációs csatornákat. A fiatal generációk szabadidejükben – a buszon, vagy a menüre várva – ezeket nézik telefonjukon. Tudják, hogy itt egyszerre szórakozhatnak, és ha történik valami fontos, vagy izgalmas, arról is értesülnek.

Ha komolyan vesszük ezt a lehetőséget, akkor olyan elérési utat nyithatunk meg, amely egyelőre még rögös – ha nem is járatlan. Arról nem is beszélve, hogy hirdetéseket ezek az oldalak is fogadnak. Vagyis ha az Y, vagy Z generáció a célcsoportunk, akkor ezen az úton részei lehetünk a mindennapjaiknak.