Oldal kiválasztása

Sorozatlázban égünk

2017. június 7.


A Netflix politikai drámája, a House of Cards május 30-án rajtolt a teljes ötödik évaddal. Seregnyi elemzést olvashatunk a karakterek ábrázolásmódjáról vagy a valóságból adaptált eseményekről, de kétségkívül a felhasznált kampányeszközöket is érdemes lehet górcső alá venni.

A House of Cards ötödik évadjában továbbra is a homloktérben maradtak a sorozat megszokott hatalmi játszmái, de frissebb elemekkel is épült a történet. Az új évad belemélyül többek között a terrorral kapcsolatos folyamatokba, érint egy Edward Snowden-éhez hasonló ügyet, bemutatja, hogy vezető döntéshozók miként vállalnak szerepet egy rend szertartásán, de a női elnök színre lépésével a gender témát is feszegeti.

Már rögtön a második részben egy eddig nem látott kampányeszközt is kiszúrtunk: Frank Underwood a tabletjén finoman összemossa Claire arcát a sajátjával. Amikor Frank túltolja az összemosás mértéket, Claire visszább veszi, majd jelzi Franknek, hogy ezzel a lágy átmenttel immár meg is nyerte a szavazatát. A program valójában egy finom animációs átmenetet képez két személy arcképe között, amely leginkább a közösségi médiában képes hangsúlyosan érvényesülni. Az eszköz még egyszer feltűnik az évad során, de konkrétan egyszer sem nevezik meg.

De vajon mi ez a technika, aminek még a nevét sem tudjuk? Egyértelműen értelmet nyer itt a ‘similis simile gaudet’ vagyis a hasonló a hasonlót szereti igazság. Ugyanis minél inkább hasonlít ránk valaki, annál inkább szimpatizálunk vele. Tehát, ha egy olyan kampányfotót kapunk (pl. Facebook Messenger üzenetben), amin külső jegyek alapján hasonlónak érezzük hozzánk a másikat, könnyebben identifikáljuk is vele magunkat. Egy elnökjelölt pedig ezen túl természetszerűen a szavazatunkat is képes megnyerni.

A sorozatban ez az eszköz állást foglal a nature-nurture vitában, vagyis ahelyett, hogy a társadalmi és szocializációs hatások útján közeledne a célcsoporthoz, az emberek evolúciós eredetű tulajdonságaira (örökölt gének) fókuszál a meggyőzés során, ami jelen esetben a hasonlóságra épül. Elementáris tényező azonban, hogy magának a befolyásolási szándéknak egyértelműnek kell maradnia. Claire viszont azért csökkentette az összemosás mértékét, hogy a befolyásolás szándéka ne legyen felismerhető. Ha nagyjából 50% alatt marad ez az arány (tehát egyértelműen nem észrevehető), akkor ez már tudatalatti manipuláció.

Fontos, hogy a tudatosan nem észlelhető, ingerküszöb alatti reklámokat Magyarországon határozottan tiltja a reklámtörvény. James Vicary mozis kísérlete globális szinten előre lendítette a szabályozást ez ügyben. Vicary hat héten keresztül tudatosan nem érzékelhető, villanásnyi időtartamú reklámüzeneteket helyezett el a popcornról és a kóláról, amelyek láthatóan megnövelték azok eladását. Később kiderült, hogy a kísérlet valójában meg sem történt, a szubliminális ingerlés tiltását így is komolyan veszi a törvény.

A House of Cards stábja sok rendkívüli témát dolgoz és dolgozott már fel az öt évad során, úgyhogy az epizódokban szereplő elemek számos kommunikációs irányból történő elemzés izgalmas táptalajait jelenthetik a jövőben. A sorozatban ezek szakszerű megjelenítése és befogadhatósága persze jelentős apparátus munkáját öleli fel, a végeredmény fémjelezi is a profi összjátékot. Továbbra is kíváncsian várjuk, hogy Frank Underwood és csapata sorsa hogyan alakul majd, és mivel fognak előrukkolni a hatodik évadban.